Mijn 2e thuis Haarlem

23 april 2022 - Haarlem, Nederland

Vandaag zijn Esther en ik de 5e etappe gestart bij de pont Buitenhuis in Spaarndam. We vervolgde onze Camino door het natuurgebied van Spaarnwoude, bespied door vele verfente golfers die menig balletje wegsloegen. Het weer hadden we weer mee, het wordt bijna saai (maar echt niet!) maar het was zonnig met een stevige wind. Twee dingen lijken wel ons vaste gezelschap de laatste etappes, de wind en de A9 ;-). Dat valt goed te zien op onze selfies, niet modieus en verwaaid.

We passeerde ook weer een stukje Stelling van  Amsterdam, Het valt ons op dat de mensen die er in de buurt wonen veel mee op hebben om deze stelling te laten voortbestaan. Musea, woningen, sauna, creatief ruimtes en hier een restaurant en kano vereniging hebben de bunkers in gebruik. Dit leek ons een mooi moment voor een plas en thee pauze. Helaas was de tent gesloten. Maar waren deuren dicht zijn gaan andere deuren weer open, en bij de kano-mannen mochten we wel even een plasje plegen. Op de kano-flonder hebben we ons fruitje gegeten. Kijkend naar de kanoënde medemens op het “Zijkanaal C” vroegen wij ons af wat de betekenis was……we hebben het opgezocht: Een zijtak van een hoofdkanaal, blijkbaar bestaat er ook Zijkanaal B, F  en H in Nederland… weer wat geleerd.

We wandelden Haarlem in langs vele woonboten. Vaak lijkt er wel een bijzonder slag mensen te wonen, of je kunt gewoon makkelijker naar binnen gluren dus het valt wat meer op. Wal-tuintjes opgesierd met mooie ornamenten, veel groen en bloeiende planten. Sommige modern en strak anderen met veel brocante en opsmuk. De lijn tussen een gezellige bourgondische uitstraling en een kolerezooi wordt niet door iedereen goed begrepen…..kortom we hadden ogen te kort.

Maar niet getreuzeld, we hadden een afspraak. Met een vrijwilliger van de stichting Haarlem-Santiago in het voormalig Sint Jacobs godshuis aan de Hagestraat 10. Dit ligt naast de Kloosterkeuken, dit is opleidingsrestaurant voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Helaas weer geen koffie, want hij is alleen door de weeks open…snik. Maar waar we de vrijwilliger voor nodig hadden, het stempelen van onze Camino-pas is gelukt! We kregen er zelfs twee, ik weet niet waarom, maar prima. Daarna, op naar het centrum, de plek waar ik elke werkdag doorheen fiets. De kermis op de Grote Markt zorgde voor een gezellige drukte in de stad. Na een uitgebreid mensen te hebben bekeken op een terras met muntthee met extra proteïnen en heeeele vieze verbrande tosti’s (niet gegeten en dus niet betaald), hebben we de Kathedraal St Bavo bezocht. Deze protestante kerk is echt wel een bezoekje waard. De combinatie van oud en modern glas-in-lood en vloer van alleen maar grafstenen is echt bijzonder.

Ook bijzonder is dat ik geen bekende kop ben tegengekomen, geen leerling en collega gezien. Dan denk je wel wat Haarlemmers te kennen, maar dat was vandaag niet aan orde. Wel leuk om de stad eens door te lopen als toerist en niet als werkvolk.

Na was gesjacher door de achteraf winkelstraatjes en woon-hofjes, waren de biene bij ut gat af. We deden nog een uitmuntende cappuccino bij Ax Specialty Coffee op de Kruisstraat en toen gingen we op huis an. Na ruim 19 kilometer lopen was het wel weer mooi geweest. Volgende keer gaat ons pad richting Lisse. We hebben er nu al zin in!

Rimada.

1. Carla nijveld:
    23 april 2022
    Top gedaan weer.
    Hè kopjes zien er zeker lekker uit!
    Koffie bedoel ik.
    Jullie aan de wandel ik weer happy in de bios.
    Carla
  2. Mam:
    23 april 2022
    Alvast een voorproefje gedan op de kermis in Hoogkarspel?
    Weer een mooi reis verhaal
    Ik heb er weer van genoten
  3. Fransje:
    24 april 2022
    Leuk dat jullie weer aan het wandelen zijn! Veel succes. Fransje
  4. Carla nijveld:
    24 april 2022
    Ik heb ook even meegelezen met Carla top wat jullie doen,19 km is niet voor watjes.groet Wim
  5. Fransje:
    24 april 2022
    Voor iemand die dyslectisch is, heb je maar weinig foutjes gemaakt.👍👍👍
  6. Rimada:
    26 april 2022
    Dank je Fransje, dat is zeker een compliment al hij van jou komt. Na al dat nakijken van al mijn onderzoeksverslag, ben jij wel een expert geworden in mijn (niet zo correcte) taalgebruik. Ik probeer er altijd op te letten, maar het blijft lastig.
  7. Fransje:
    24 april 2022
    De Bavo op de grote markt is inderdaad echt de moeite waard om te bezoeken. Wij hadden op Ooster ter Hout een katholieke Limburger( Henk Soetens) doe vrijwilliger was in de kerk en rondleidingen gaf. Toen hij stopte met het onderwijs heeft hij gesolliciteerd als koster van de Bavo. En ja, hij is het geworden! Wij hebben toen als team van OtH eenrondleiding in de kerk gehad en mochten achter het orgel komen, stonden op een gegeven moment BOVEN het dak van de kerk en hebben aan de buitenkant van de kerk op de grote markt kunnen neerkijken! Uniek.
  8. Rimada:
    26 april 2022
    Esther en ik hebben ons portie binnen en buitenlandse kerken wel gehad, tijdens al onze vakanties met onze ouders. Maar toch was deze zeker het bekijken waard. De Ba o heeft voor een Protestante kerk best veel prachtcen praal. En de plek is natuurlijk erg mooi, vooral als je uitzicht hebt zoals jij dat toen had. Mazzelaar!
  9. Fransje:
    24 april 2022
    In de kerk is een slinger, die het roteren van de aarde bewijst. Ik geloof dat het de slinger van Faucoult is, maar ik kan het mis hebben.
  10. Jeroen:
    25 april 2022
    leuk weer zo door Haarlem meiden! Rimada wellicht weet je het nog niet maar mijn oudste dochter woont op dit moment ook in Haarlem, zij doet de koksopleiding sterreklas en werkt nu bij Ratatouille!... Op naar de vlg etappe!
  11. Rimada:
    26 april 2022
    Wat leuk dat je dochter voor (top) kok leert. Dit was bijna 25 jaar lang mijn beroep. Nu geeft ik al bijna 12 jaar kookles in Haarlem. Rattatoille staat goed bekend in Haarlem, ik ben er zelf nog niet geweest. Ik werk op Oost ter Hout, aan het Spaarne, we zijn dus Spaarne buren :-)
  12. Jeroen:
    26 april 2022
    Ja leuk he! Lonneke woont nu op kamers in de byzantiumstraat. De wereld blijkt weer klein 😄 Geweldig om te zien wat ze allemaal leert in het vak daar. Ik zal haar over je vertellen 👍
  13. Saida:
    27 april 2022
    Leuk om jullie zo te volgen! Ik ben benieuwd naar het vervolg!
  14. Rimada:
    5 mei 2022
    Het is ook zo leuk om er over te vertellen.