Vuurtoren en de Vriendschap

29 juli 2022 - Vlieland, Nederland

Vanochtend bij het ontbijt hebben we de twee Texelsbier glazen die we gister hebben cadeau gekregen bij de rondleiding aan de hotelbediening gegeven. Het was teveel bagage voor in de fietstassen.  De serveerster vertelde dat de glazen ontworpen zijn naar voorbeeld van de vuurtoren van Texel, grappig detail 😀.

Vandaag was de kop van Texel aan beurt voor een bezoek.

Eerst naar het Paracentrum en oorlogsmuseum. Ik heb heerlijk zitten kijken maar al die waaghalzen die zich aan de tandemsprong waagden en Alex heeft het oorlogstuig bestudeerd. We hadden de taken goed verdeeld. Het is er beredruk! Elk kwartier gaat er een vliegtuigje met springers omhoog en de kleine vliegtuigjes vliegen af en aan met rondvlucht liefhebbers.  Ik heb me geen minuut verveeld.

Daarna zijn we door natuurgebied de Slufter gefiets, met als eindpunt de vuurtoren. We hebben rustig an de boel bekeken daar, en toen weer door naar Cocksdorp. Daar vertrekt om vijf uur onze taxi naar Vlieland, het schip "de Vriendschap"  ligt aan het strand, best bijzonder om zo op te stappen.

Er zijn veel kitesurfers op het strand bij het schip. Je ziet ze bij Hoorn en Medemblik ook veel maar het blijft een spectaculaire gezicht. Op het strand zijn ook nog wat ouderwetse strandhuisjes.

Cocksdorp is vol van toeristen, op het plein hebben ze allerlei vermaak voor de kleintjes. Tafels met spellen en een waterattracties in de vorm van Texel, waar je fonteinen kunt pompen en golven kunt maken. Menig kleddernat kleintje ging gillend van plezier richting ouders voor een droogbeurt.

We doen een boodschap, wat fruit en een knabbel en wachten op de boot. Ik heb even tijd dus hier de antwoorden op de foto's van gister:

1 Henk Brink zijn hoogte en navigatie apperatuur voor zijn poging om met een luchtballon rond de wereld te gaan (is niet gelukt).

2 de radiozenderontvanger van de Compas 1, de reddingsboei heb ik er niet bij want die had de jutter gejat en niet gevonden. Ben je nieuweschierig naar dit verhaal, ga zelf en keer langs bij het museum.

3 het stuurhuis van de TESO veerboot, de MS Schulpengat.

4 het informatiebord van de YE 92 die de hoeveelheid ballast en brandstof aangeeft

5 De stuurzitplaats van een reddingscapsule van een cruiseschip waar 100 personen mee vervoerd kunnen worden. En de capsule zelf en een foto van de zitplaatsen (erg krap)

6 een dieptebom uit de 2e wereldoorlog

7 een anker (een hele ouwe)

8 een roer, afkomst onbekend. Volgens mij mis je die wel als je hem strooit.......

Jeetje! Het leukste van de dag zat aan het einde zeg! We zijn met de boot over gegaan vanaf een strand op Texel naar een strand op Vlieland.  Het was even 20 meter harken met de fiets door het mulle zand, maar wat een beleving! De fietsen stonden strak opgesteld op een visserskotter en we vaarden naar natuurgebied Vliehorst. Daar werden we uitgeladen en weer ingeladen op de Vliehorst express. Een zeer lange terreinwagen die ons door dit natuurgebied reed en ons afzette voor hotel. Normaal kom je hier niet want het is verboden militair terrein. Super gaaf! We zagen zeehonden op de zandplaat, wat een grote zandvlakte is dit! Echt een bijzondere overtocht.

Daarna wat gegeten in het hotel, dat moest nog rap gebeuren. De keuken ging om 7 uur dicht, personeelsgebrek. We hebben uitzicht op de duinen vanuit de kamer, morgen de wandelschoenen aan. Het zal mij benieuwen.

1. Carla nijveld:
    30 juli 2022
    Ja wat een eiland hé.Heeft zoveel.
    De sluiter wat mooi gebied is dat. Mooi ruim fietspad.
    En weet je geen zin in drukte ga ergens links of rechts af.Je valt toch niet van het eiland af
    Nu Vlieland tip Neen een NOBELTJE drankje van het eiland
    Ik hoor het wel have fun
    Wim Carla
  2. Fransje:
    30 juli 2022
    Wat een leuk verhaal weer! Veel plezier op Vlieland.
  3. Isis Hiemstra:
    31 juli 2022