Wind mee, wind tegen

30 juli 2022 - Vlieland, Nederland

De ochtend starte niet als gepland. Na 3 nachten in een stadscentrum te hebben geslapen, had de rust van het Posthuys ons te pakken. We werden rond half 10 wakker, en het ondbijt werd geserveerd tot 10 uur...... Dat was dus een snelle douche en direct aanschuiven bij het ontbijt. De serveerster deed gelukkig niet moeilijk. Na Alex zijn 3e koppie koffie en het maken van een lunchpakket (de papieren zakjes zaten in het broodmandje) zijn we op de fiets gestapt. Met als doel, de zeewierkaas makerij in een bunker.

Deze rondleiding was leuk! Je moest met je eigen telefoon een QR code scannen en inloggen. Dan kreeg je toegang tot de looproute met filmpjes. Bij elke plek van de looproute werd er wat verteld. De eigenaar is de kaasmaker en gids. Hij stond aan het einde klaar met een kaasplankje en een leuk kletspraatje. De kaas wordt echt gerijpt in oude bunkerruimtes. Deze bunker was hiervoor wateropslag en daarvoor gebouwd door de Duitsers die hem hebben gebruikt als radarstelling in de 2e wereldoorlog. De zeewierkaas smaakt goed, de zeewier is zeesla die de kaasmaker persoonlijk oogst op Vlieland. Dit kan een paar maanden per jaar. Het wordt gewassen, gedroogd, versnipperd en getest en dan in potten opgeslagen voor gebruik. Deze weckpotten staan ook in de bunkers.

Er waren ook oude, honingklaver, blauwschimmel en nog een wat jonger kaas, samen met de kweeperencompote hebben we het ons goed laten smaken. Ik miste het glaasje port, maar de beste man had geen tapvergunning 😀.

Daarna door naar het enige plaatse op Vlieland, Oost Vlieland. Er heerste een gezellig sfeer veroorzaakt door legio dagjesmensen en de wat langer verblijvende toeristen. Er is een erg leuke winkel en terassenstraat, met nog een echt warenhuis! Wat heb ik daar mijn ogen uit gekeken, wat een bizarre hoeveelheid prullaria en spullen die je in andere winkels echt niet meer ziet. Alex werd blij van het oorlogstuig en 2e hands winkels, ik van dit soort winkels, voor ieder wat wils.

Na een stevige trap door de duinen terug naar het hotel, zijn we tot de conclusie gekomen dat we vooral tot nu toe veel wind tegen hebben. Das vervelend 😪. Maar ja beter wind tegen op de fiets, dan persoonlijk geen wind mee.......denken we dan maar.

Straks nog even picknicken op het strand bij het Posthuys,  en dan sluit ik de dag maar weer af met een goed boek, of ik ga revanche nemen met patience op Alex......ik weet het nog niet.