Rondje vaste land

7 augustus 2022 - Lauwersoog, Nederland

We zitten op de boot naar Lauwersoog, we hebben besloten om op het vaste land nog een rondje te fietsen. Een stukje nationaal park Lauwersmeer en een stukje Marne. Het was kiezen om nog een wandeling en strandbezoek te doen op Schiermonnikoog of om naar het vaste land te gaan. We dachten dat dit leuker was. We slapen in een blokhut op de kade van Lauwersoog vandaag, het zal mij benieuwen.

We fietsen over smalle fietspaden, het eerste deel gaat door militair terrein.  Het wemelde van de rode gevaarborden en waarschuwingsborden.  Maar het is zondag, dus alle militairen liggen om deze tijd nog wel achter de gebreden broek 😉. Het is wel een mooi stukje natuur.

Ik heb mijn oeps momentje als ik mijn petje op een bankje laat liggen. We fietsten terug, en gelukkig ligt hij er nog 😬 Er zijn weinig opsteek plaatsen dus bij het eerste de beste koffiebord langs de weg slaan we af. Het is de museumboerderij in Leens, onderdeel van landgoed Verhildersum. We zitten mooi achter de boerderij met een koppie en Alex verteld naar welke oude agrarische werktuigen we kijken. Best interessant om te zien. Blij verrast zijn we ook door de rekening  vijfenhalve euro voor twee koffie en een appeltaartje. Das spotgoedkoop vergeleken met de terrasrekeningen van de afgelopen week. Rond de twintig euro afrekenen voor koffie met wat er bij blijkt heel gewoon te zijn........dat hebben we dus maar niet te veel gedaan.  De vijf euro lijkt een mooi rond bedrag voor veel versnaperingen tegenwoordig, koffie, gebak, bier, frisdrank, het gaat allemaal  voor rond deze prijs. Gelukkig bestaan er ook heel veel plekken waar je mooi kunt zitten op de fietsroute en supermarkten zijn er meestal ook overal. Dit is voor ons de vakantie van twee gele kiwi's en een appel. Dat was onze dagelijks opsteekmoment op een bankje ergens langs de route, vaak met gratis prachtig uitzicht 😀.

Na de koffie besluiten we toch het landgoed achter de boerderij te bezichtigen. Dat was een goede keuze, het is en verborgen juweel! Wat een mooi en goed onderhouden landgoed. Met een museum, hoogboomstam boogaard. Kruidentuin, beeldentuin ouwe kas en je kan er heerlijk lunchen in het Schathoes op het terrein. Je kunt er een korte en wat langere wandeling maken. Al met al zeker een aanrader! We vervolgen onze fietstocht en komen na een half uurtje fietsen langs het Theehuis/ theemuseum. Het is een groot herenhuis met aanbouw en er zitten veel mensen onder de bomen, op het terras in de voortuin aan de thee met wat er bij. Het ziet er gezellig uit. Wij slaan even over, de buk is nog dik. De route slingers vrolijk door de natuur en de dorpjes. We schieten al op, das mooi. Ik heb een houten gat en bibber knieën. Dit is onze langste fietstocht tot nu toe. Helaas krijgen we nog een straffe vier kilometer tegenwind voor de kiezen, op de open vlakte langs het Lauwersmeer 🥵.

Ik zit nu uit te zakken op de bank bij onze blokhut. Best een bijzondere plek, op een stukje industrie terrein aan het Lauwersmeer. Het is niet luxe maar wel weer eens wat anders. Morgen gaan we naar huis. Dit was het laatste stukje.

Bedank voor de leukje reactie, dat maakt het voor mijn ook weer leuk om te schrijven.

1. Fransje:
    7 augustus 2022
    Dank je wel voor het reisverslag. Ik heb ervan genoten.
  2. Rimada:
    7 augustus 2022
    Wij ook van de reis! En van de reacties.
  3. Esther Groot Overman:
    8 augustus 2022
    Welkom thuis ik ben blij dat je er weer heel en wel bent.
  4. Rimada:
    8 augustus 2022
    Het is is altijd fijn om naar een tripje uit te kijken, maar ik kijk er ook altijd weer naar uit om thuis te komen.
  5. Marja:
    15 augustus 2022
    Ik heb net de laatste verhalen achter elkaar gelezen
    Wat schrijf je toch leuk en realistisch
    Ik heb weer genoten en de eilanden op jouw manier leren kennen
    Wat leuk dat je op zoveel verschillende plekken hebt geslapen en dat je nu alle eilanden hebt gezien
    Vooral ook leuk dat je die mev tegen kwam met het zelfde beroep
    En daar contact mee hebt
    Altijd fijn om een gesprek te hebben met iemand die weet wat je doet
    Rimada bedankt voor het lees plezier dat je ons gaf
    En op naar de volgende vakantie
    Kus Marja