Smulpapen

4 augustus 2022 - Buren, Nederland

Vandaag hebben we de Smulpapen route gefietst (ruim 40 km op onze mensenkracht aangedreven fietsen).

De tocht ging over heel Ameland langs opsteekplekken met plaatselijke lekkernijen. Nou dat hebben we geweten! De eerste stop was bij de Amelander Bierbrouwerij, dan kan je natuurlijk niet anders dan een vers gebrouwen  biertje bestellen........om kwart voor tien in de ochtend......De tweede stop was bij de Nobel Slijterij, een plaatselijke borrel. Direct bij binnenkomst werd ons een cocktail aangeboden als proeverij. Een flesje meenemen op de fiets is lastig, maar de joviale verkoper vertelde dat hij met weinig moeite 22 flessen onder een snelbinders krijgt......we hebben het toch maar niet gedaan 😀. Wel kregen we een code waarbij we zonder verzendkosten de borrel online kunnen bestellen. We zien wel.

Daarna leek de route wel wat lichter te fietsen, ondanks dat we tegen wind gingen......oorzaak drank?

De volgende stop was een kaas en ijs boerderij. Dus onder de  boompjes in de schaduw  hebben we genoten van echt een heerlijk bolletje ijs! En natuurlijk een stukje overjarige brokkelkaas kon niet aan ons ontsnappen, die zit in de fietstas te zweten. Maar dat is niet erg, ouwe kaas kan wat hebben.

Daarna een molen waar meel en mosterd werd gemalen, hij was vol in gebruik, en de drie molenaars waren maar wat bereid om iets over de molen te vertellen. Een norse vrouw stond meel af te wegen voor de diverse mixen. Na een vriendelijke vraag van mij ontdooide ze wat en vertelde dat het heel druk was en steeds drukker werd met de verkoop. Maar het hield haar van de straat, zei ze.

Bij de maalstenen stond ook nog een houten vat, het leek wel een oud wijnvat. Daar zat ook een meganiek in wat werd aangedreven door windenergie van de molen. Bij navraag vertelde de molenaar dat hierin de pannenkoekmix wordt gemengd. 5 of 6 verschillende soorten meel van granen en mais werden in een bepaalde verhouding in het vat gestort, een uurtje draaien (mixen) en klaar was de pannenkoekmix voor verpakking.

Toen werd de rit wat saaier. De vuurtoren hebben we gezien, weer een vinkje op het lijstje. Verder niet zo interessant.

We zijn even opgestoken bij een strandpaviljoen in Ballum, voor vast voedsel om te eten, mijn motor draait niet alleen op drank. Het weer is nog steeds prachtig, het strand is rustig. Best bijzonder want de stranden hier zijn geweldig mooi.

Wat ons ook opvalt is dat de menskracht aangedreven fietsen zwaar in de minderheid zijn. 90% is electrisch aangedreven. Grappig dat bij gebrek aan spraakwater er wel een nieuw onderwerp is bijgekomen waar je over kunt praten tijdens het fietsen. Niet alleen het weer, maar ook de hoeveel procent vol, je accu van je fiets nog is is een veel voorkomend praatje geworden. Wij horen het in iedergeval vaak.

Dan is de hamvraag natuurlijk: stoppen deze mensen dan ook minder energie (eten en drinken) in zichzelf, nu ze dit niet nodig hebben om te trappen tegen wind? Wij denken van niet, de hoeveelheid horeca zaken overtreft nog altijd de fietsverhuurbedrijven 😉.

Vanavond weer een strandwandwandeling, denk ik. Genieten van de geluiden van de zee, kijken wat er allemaal leeft. Gister zagen we heel veel kleine heremietkreeftjes, een koddig gezicht hoe ze zich in het zand graven.

De sfeer is fijn savonds op het strand ouders met kinderen, ouderen, jongeren honden alles is blij en geniet.

Morgen weer een transfer dagje. Richting Schiermonnikoog.

1. Fransje:
    4 augustus 2022
    Ik heb weer genoten van het verslag. Veel plezier op Schier.
  2. Renate Robert:
    4 augustus 2022
    Wat kun je leuk schrijven Rimada! Ik geniet van je verslag
  3. Rimada:
    6 augustus 2022
    Dank je! Ik vindt het ook leuk om te doen.
  4. Isis Hiemstra:
    4 augustus 2022
    klinkt goed Rimada! Na Schier door naar Borkum en nog wat Duitse eilanden???
    Geniet nog ff , doen wij ook! x
  5. Esther Groot Overman:
    5 augustus 2022
    Hat is weer een flink stuk fietsen geweest. Dat drankje kan mooi mee op de eiland proeverij. 😉 Veel plezier vandaag.
  6. Rimada:
    Dank je!
  7. Esther Bakker:
    5 augustus 2022
    Wat leuk geschreven en je ziet wat van de eilanden.
  8. Rimada:
    6 augustus 2022
    We hebben nog niet verveeld. Mooi weer, in iedergeval droog is wel belangrijk.