Onbezorgd er op uit

27 juli 2022 - Oudeschild, Nederland

We zijn vanochtend gestart met een super lekker ontbijtje. Er was een tafel gedekt met het eten en al en de bediening bezorgde de warme drankjes.  Als echte Nederlanders hebben we de chocolade croissants in een servet gewikkeld voor later.

We hebben redelijk goed geslapen, de kamer en het bed zijn uitstekend maar we kregen er ook gratis een kerkklok bij die tot 1 uur elk half uur zich liet horen. En wij ons afvragen waarom er tegenwoordig oordoppen van het huis op het nachtkastje lagen......

Maar ja, thuis hebben we jaren naast het spoor gewoont en toen was het ook geen probleem, dus nu ook niet. Slaap je niet, rust je toch, zei mijn moeder altijd.

In Den Burg was er markt, en daar kon ik dus niet onderuit. Alex is gek op markten, dus het rondje markt was het eerste uitstapje van de dag. Vier oude dames in klederdracht zaten achter een kraampje. Er werd gekantklost (zag er niet uit) en een hele ouwe bes prikte met naald en draad een pannenlap in elkaar. Mam, volgens mijn was het de handwerksoosclub, die al die goed bedoelde en met liefde gemaakte handel probeerde te slijten.  Net als bij jouw soos mam puilde kasten daar waarschijnlijk ook uit 😉.

Voor de rest nog een interessante glaskunstenaar en twee mannetjes die tinnen soldaatjes aan het gieten waren. Ze studderde lekker met mekaar achter de kraam.

Na een laatste plasstop in de kamer hebben we de fietsen gepakt voor een mooie fietsroute met opsteekmomentjes bij Ecomare en een bezoek boerderij met een winkel met lokale producten. Het weer was heerlijk en het bulkte van de fietsers. Het is gezellig druk op de weg en overal kun je stoppen  voor eten, drinken of een plaatselijke bezienswaardigheid.

Gister waren we over het budget gegaan voor eten en drinken dus vandaag doen we rustig an. We heben langs de weg ons dinner bij elkaar gesprokkeld en zitten nu op een bankje langs de kust bij Oudeschild te picknicken, heerlijk rustig 😊. De familie meeuw stuurt af en toe een opportunistisch afgezant, maar ze hebben bij ons geen geluk. We zien vissersboten vertrekken uit Den Oever en Den Helder, kano's voorbijgaan en we zijn vaak "smakelijk eten" gewenst. Wat een heerlijk diner! Straks terug naar het hotel waar we  denk ik, nog wel even een Schuimkop scoren van de tap. Heerlijk!

1. Fransje:
    27 juli 2022
    Rimada, je hebt jouw roeping gemist. Je had auteur moeten worden! Gaan jullie ook nog naar Ameland?
    Verheug me alweer op het volgende verslag.
  2. Rimada:
    27 juli 2022
    We gaan alle eilanden af Fransje. We zij 13 dagen onderweg. Dank voor je lieve berichtje.
  3. Fransje:
    27 juli 2022
    Als je op Ameland bent en toevallig over de strandweg vanuit Nes richting het strand gaat, zie je daar twee geschakelde houten huizen( Aan je linkerhand). ;Malmö en Tartar. Daar heb ik veel vakanties doorgebracht. Mijn vader zat daar aan de dijk bij het wad te vissen en ik ben veel met hem het wad opgelopen om pieren te steken! Ijn vader is daar ternauwernood aan verdrinking ontsnapt omdat het tij zó snel opkomt.
  4. Rimada:
    28 juli 2022
    Ik zet hem op mijn lijstje!