To boldly go where no man and woman has gone before

20 augustus 2017 - Kennedy Space Center Visitor Complex, Verenigde Staten

We rijden richting Kennedy Space Center op een tolweg. Dit waren we nog niet tegen gekomen. Wat een raar systeem, eerst een verrot stuk weg en dan tweevijftig betalen, dan weer een een paar mijl rijden en een dollar betalen en na een paar mijl nog een keer! Super irritant! Laat mensen bewoon rijden en tol betalen als ze er af gaan zoals in Frankrijk, das veel prettiger. Maar ja......

We rijden terug in de auto na een dagje Space, jeetje wat was Kennedy Space Center GAAF!!! Super leuk, ik had absoluut niet verwacht dat het onderwerp ruimtereizen zo fantastisch mooi en interessant kon worden gepresenteerd. Ik ben van nature al geïnteresseerd, dus wat dat betreft zat het al wel goed. Maar dit was PAKKEND, reuze INTERRESANT en erg onderhoudend.

We starte met een busrit over het terrein. Het terrein van NASA is dus ontzettend groot, slechts een derde is in gebruik door NASA zelf en wat commerciële bedrijven en de rest is natuurgebied. De Amerikaanse adelaar, schildpadden en krokodillen wonen en nestelen daar. We hebben zelfs een paar krokodillen gespot :-€. De toer ging langs de vele lanceer platforms en er werd veel uitleg en relevante informatie gegeven, erg interessant. Vooral wat ze in de nabije toekomst gaan doen, over twee jaar al gaan ze met de nieuwe shuttle met mensen er in rond de maan en later willen ze een astroide het binnenhalen voor onderzoek. Uiteindelijk gaan ze rond tweeduizenddertig met een bemande missie naar Mars, LEUK!

We kwamen met de bus aan bij een hangar en daar stond een Apollo raket die daadwerkelijk naar de Maan is geweest! Een magnifiek gezicht zeg, wat een kolossaal ding voor 92% gevuld met brandstof, zaten die drie mannen bovenin in een raket met de kracht van een atoombom!
Leuke items vanuit de raket die door de mensen gebruikt werden stonden tentoongesteld  rond de raket in de hangar. Pakken, maanlanders., van alles en nog wat allemaal origineel gebruikt door de astronauten. Ook kon je overal op knoppen drukken, filmpjes kijken en dingen uitproberen.

Daarna met de bus terug naar het visitorscenter. Hier gingen we naar het Atlantis gebouw voor een filmprestaties over de Space Shuttle. Een pakkende film op een mega beeldscherm waar in het kort de gedachte achter de Space Shuttle en "the making off" werd gepresenteerd. Aan het einde ging het filmscherm omhoog en keken we recht tegen de originele Atlantis Space Shuttle aan het was gewoon een WHOW moment van de eerste orde bijna ontroerend! Wat is dat ding groot in het echt, wat ziet ie er gebruikt uit en wat zijn is het een raar idee dat deze Shuttle het enige was wat de astronauten beschermden tegen de dodelijke ruimte. Al die kleine bekrompen ruimtes waarin ze hun werk moesten doen. Bizar gewoon. We hebben er omheen, onder en boven gelopen. Hij hangt een beetje schuin omhoog in de hangar en er is een verdieping in gemaakt dus je kan alles goed bekijken. De laaddeuren staan open dus ook de binnenkant is goed te zien. De dames zijn nog van een glijbaan gegaan die dezelfde glijvlucht heeft als de shuttle zelf en Aukje is op haar knieën door een replica gegaan van het ISS station.

Buiten staan nog een aantal raketten opgesteld die vanaf het begin zijn gebruikt voor onderzoek in de ruimte de raketten zijn op ware grote, met als knaller de brandstof raketten van het Space Shuttle programma. Het lijken wel torenflats zo hoog. Ik denk dat dat mijn droom wordt, als de nieuw ontwikkelde ruimte shuttle naar Mars wordt gelanceerd zou ik daar wel bij willen zijn. Ik heb het in het verleden wel eens gezien op tv, maar dat is niks vergeleken met de werkelijkheid wat een mega prestatie van de mensheid is dit zeg. Zet een man op een atoombom en zorg dat hij heen en terug komt van de maan, dat is toch niet te bevatten.............

Daarna nog een 3D film in het IMAX theater, ik heb nog nooit zo'n echte 3D film meegemaakt zeg, je waande je echt in de ISS ( International Space Station). De astronauten hadden het zelf gefilmd, en het ging over de dagelijkse dingen die ze doen, wat ze zien vanuit de ruimte als je naar de aarde kijkt en alle projecten die draaien en waarom. Ze zijn bijvoorbeeld ook groente aan het kweken zonder grond, voor de reis naar Mars. Super INTERRESANT! En toen ging het park al weer sluiten, gelukkig hebben we alles gezien wat we wilde zien.

Op de terugweg even gestopt voor een heerlijk yoghurt ijsje (inmiddels onze gezinsverslaving). En met een voldaan gevoel terug naar het appartement:-) De entree voor voor Kennedy Space Center was vijftig dollar exl belasting (alle prijzen zijn hier exl belasting) dus dat was best wel effies pittig, maar het was het waard! Ik heb er meer van genoten dan van Universal, daar wordt je dan blijkbaar toch een keer te oud voor...........neeee.........hihi.

1. Esther Groot Overman:
    21 augustus 2017
    Wat weer een belevenis zus. Ik zie het helemaal voor me. Het is hier nu 7.13 uur het is Wervershoofer Kermis en ik ga aan die arbeid. Het is droog met een voorzichtig ochtend zonnetje.
  2. Carla nijveld:
    21 augustus 2017
    Wat weer een avontuur!! Lijkt me echt gaaf!!'!!Meiden en bedankt voor de foto's goed gedaan is weer leuker als je er beeld bij hebt.Hoop dat juliemgoedmhebben geslapen omgaan het volgende hoofdstuk temgaan beginnen.Hier negen uur ga met haar föhnen en dan te lappen.Moet echt het einde worden van mijn werk week(lees kermis) qua weer ziet het hier de komende dagen goed uit .mensen weer en top dag .
  3. Fransje:
    21 augustus 2017
    Hebben jullie nog iets van de zonsverduistering meegekregen? Hier in Nederland kunnen we de volgende in 2135 beleven!
  4. Mam:
    21 augustus 2017
    Dat is gaaf om het in het echt te zien

We genieten met jullie mee
    Ben vanmiddag 30 Km wezen fietsen Breg mee lekker laten rennen in het egboetswater
    En in onderdijk weer laten rennen
    Nog veel plezier de laatste dagen
    Gr Mam en Breg
  5. Rimada:
    22 augustus 2017
    Nee, Fransje we hebben er niets van mee gekregen. Je moest in Wyoming zijn. Het was hier ook nog een deel van de middag bewolkt. Wel jammer.