Bigger then life, Seqouia

9 augustus 2017 - Sequoia National Park, California, Verenigde Staten

Er gaat wel eens wat mis, maar hier had ik de Pé in!
Ik had een heel leuk verhaal klaar staan over Sequoia National Park, maar hij is weg. De tablet heeft hem opgegeten.....wheeee :-(( Ik typ namelijk alles in notities, dat is off-line en later kopieer ik het naar het reisverhaal, maar ergens is iets mis gegaan.
Samen met de rest gaan we even kijken of we nog wat van het verhaal kunnen opdiepen het was namelijk wel weer een hoogtepuntje.....!

Op de weg van Bakersfield naar La Portal reden we langs Sequoia National Park. Het was een langgerekt natuurgebied met natuurlijk weer de bekende stop bij het visitorscenter. De ranger achter de balie hoorde ik geestelijk zuchten toen ik zei dat we een dag hadden om het park te bezoeken. Dat is natuurlijk veel te kort......"sorry, sorry :-€). Maar ze gaf ons een mooie wandelroute naar de meest prachtige bomen van de wereld, vind ik:-)).
Want wat zijn ze GROOT en IMPONEREND. Je pakt de Sequoia bomen er zo tussen uit. De oudere zijn tientallen meters hoog en de stammen tientalle meters dik. Anouk staat knuffelend met een boom op de foto en er passen zeker nog vier Anoukken om de boom er bij. Als je naar de Seqouia bomen kijkt dan ben je even niets op deze wereld. Deze bomen leven duizenden jaren, wij moeten ze alleen beschermen en verder niets. Gewoon lekker vanaf blijven en van de aanblik genieten. Deze bomen zijn er nog als wij al lang niet meer op deze aardbol rondlopen, dit is een heel bijzonder idee!

Aan het einde van de wandeling was daar de Generaal Sherman Seqouia boom. Het oudste levende organisme op aarde en de grootste boom op aarde als je het hebt over kubieke meters inhoud. Zijn omtrek is meer dan dertig meter, en stijgt nog elke jaar!! MACHTIG om te zien!!:-0
De oudste bomen in dit park waren tussen de drie en zesduizend jaar oud, heel precies is het niet in te schatten omdat door brand e.d. Dit moeilijk is te bepalen. Sommigen bomen die na omvallen werden doorgezaagd hadden wel meer dan tweehonderd branden meegemaakt!

Een deel van het park was gesloten het Maripossa Park. Dit was recent getroffen door brand. Ze hebben hier in de loop van de tijd een hele andere kijk gekregen op bosbranden. Vroeger werd het met man en macht bestreden, tegenwoordig niet meer. Ze laten de meeste branden gecontroleerd uitbranden, zolang er maar geen mensenlevens in gevaar komen. Het bleek namelijk dat het overmatig bestrijden van de bosbranden de vruchtbaarheid van de Seqouia bomen beïnvloedde. De grond werd te arm en de begroeiing te dicht. Als er dan wel een brand kwam was deze veel feller dan normaal en verwoeste veel meer bomen omdat het langer duurde. Dus de ramp bestrijding maakte de ramp alleen maar erger.......apart he.
Daarna de slingerweg af naar La Portal, om alles even rustig te verwerken. Wat een dag!

1. Marja:
    15 augustus 2017
    Nu hoop ik natuurlijk zeker dat je het verhaal nog terug vind , want je hebt me natuurlijk heel nieuwschierig gemaakt
    Maar ik smul zoiezo van je verhalen hoor , soms heb ik geen tijd en lees er dan 3 achter elkaar Heerlijk
    Vind het ook fijn dat jullie genieten
    En zoveel mooie en leuke dingen zien
    GENIET ZE
  2. Carla nijveld:
    15 augustus 2017
    Zo jij was ff bijde hand met de $200. Ja zo word je dus lachend genaaid.Dan is netmaag goed dat je je talen spreekt.Lekker afblaffen Word er nog steeds blij van de verhalen die ik elke dag lees.
    Ga lekker zo door.Kan het zijn dat je geen foto's meer plaatst??
  3. Fransje:
    Mis ook de foto's!
  4. Rimada:
    15 augustus 2017
    De meiden maken de foto's op hun mobiel, van mijn camera kan ik ze niet overzetten. Er past geen SDKaart in de IPad. Ze hebben niet altijd zin om de foto's te mailen:-) maar ze komen weer!