China Town

11 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

We zijn weer onderweg, op tijd er uit voor een vier uur durende trip naar San Francisco. Op zich is onderweg zijn niet altijd iets om over te schrijven, maar vandaag wel.
We kwamen langs Maripossa een dorp aan het begin van de trip. En dat was best even slikken, alles was verbrand! We hadden al van andere toeristen gehoord dat daar een grote brand had gewoed, maar het was toch even iets anders on het in het echt te zien.

We reden op een stuk van Enkhuizen naar zeker Hoorn en alles was zwart. De grond was zwart, en we zagen veel zwart geblakerde bomen en compleet weggebrande huizen. Soms zagen we er stacaravans naast staan waar de mensen nu in woonden. Op een plek zagen we een man vertwijfeld naar de verbrande resten van zijn huis kijken, wat voel je, je dan kut. Onvrijwillige ramptoeristen, verschrikkelijk!!

Sommigen huizen waren nog overeind gebleven tussen de zwart geblakerde velden en overal zagen we bordjes met bedankjes er op geschreven voor de brandweer.
Gelukkig hebben we nu weer een saai stukje snelweg........

En toen kwamen we in de auto moes die de wegen rond Los Angeles zijn. Wat een idioten op de weg zeg! Links en rechts passeren is een ding, maar links en rechts afsnijden is een ander. Alex had ogen voor en achter nodig.......pfffff.
Aangekomen in ons hotel werd de auto netjes weggezet door de parkeer meneer, chic he;-)!

Een leuke moderne kamer werd even snel geïnspecteerd, en hop wij de stad in. Een 2 dagen kaartje voor de hop-on bus koste meer dan zeventig euro, maar de benenwagen is gratis dus de keuze is snel gemaakt.

We zitten verrassend dicht bij de leuke dingen en we lopen " voor ouwe moers kont weg" de stad in. Daar ik meestal de reis dingen voorbereid volgen mijn schaapjes me zonder enig voorbehoud. Daaraan merk je dat de reismoeheid enigszins is toegeslagen, want zelf in Hoorn loop ik nog de verkeerde kant op als we uit een winkel komen. Dus na een kwartiertje lopen werd mijn taak overgenomen door Google Maps.........hihihih.

We hebben een paar mooie pleinen gezien op weg naar Chinatown. Wat was het grappig om daar doorheen te lopen zeg! EigenIijk waren er in het eerste stuk voornamelijk souvenirwinkeltjes, maar achteraan en in de zijstraten waren er echt veel leuke winkels, pekingeend, veel afhaal dumpling en andere Chinese eetzaken. Veel kruiden en specerijen winkels met gedroogde garnalen en mosselen gekruid en gedroogd. De lucht was ook soms niet om te harden, dus snel doorlopen maar. Er kwam in de verte een dansende Chinese draak voorbij. Al met al een hele beleving! We hebben keizerlijk ter plekke gemaakt snoepgoed gegeten, Dragon Beard Candy. Een soort van getrokken melasse. Met notenvulling erg lekker niet zo zoet. En natuurlijk vers gemaakte dumplings. Een bordje met van alles wat, met vier vorkjes, ook erg lekker!

Daarna een gezellige wandeling terug. Het enige wat hier opvalt is de enorme hoeveelheid daklozen die hier op straat bivakkeren. Het rammelt er van, op elke straathoek staan of liggen er wel een paar best zielig. Minder vond ik het dat eentje het nodig vond om terwijl ik met Aukje passeerde zijn ader vol te te spuiten met een goedje. Das dan best wel schokkend. Ze vallen je niet echt lastig, maar je kan er ook niet echt omheen.

Morgen hebben we de hele dag in San Francisco en we hebben een leuk programma. We hebben er weer zin in!
Hopelijk een goede nacht slaap straks, ik al die hotelkamers is het toch altijd roemoeriger dan thuis.

1. Carla nijveld:
    12 augustus 2017
    Hè lekker weer een verhaal! Ik miste het al.
    Ik dacht ze zijn alles moe ook het schrijven.
    Ja opeens lijkt je het ff zat te worden moe moe zoveel indrukken je moet alles verwerken en dan hele dagen met je gezin gebeurt toch ook nooit,Maar goed slapen even privé gaat het weer.ik ben weer in afwachting spannend
  2. Mam:
    12 augustus 2017
    Ieuk om weer wat te horen ga er weer even voor zitten
    Wat weer een verhaal jullie beleven wel wat maar ik geniet mee van de verhalen
    Veel plezier in San Francisco ik hoop voor jullie dat het daar niet te warm voor is ,en anders geef je Alex maar weer een rugzak met water mee
    Gr Mam en Breg